Викладання історії, правознавства, громадянської освіти. ПОРАДИ методиста




МОН про автономію вчителя у ЗЗСО



 

У МОН наголошують на свободі роботи вчителя!

 

Автономія вчителя має бути забезпечена академічною свободою, включаючи свободу викладання та свободу від втручання в педагогічну діяльність. Про це йдеться у рекомендаціях Міністерства освіти і науки щодо викладання навчальних предметів у 2023/2024 навчальному році.

 

Також у МОН наголошують, що автономія роботи вчителя має ґрунтуватися на вільному виборі форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітній програмі, розробленні та впровадженні авторських навчальних програм, проєктів, освітніх методик і технологій, методів і засобів, насамперед методик компетентнісного навчання.

 

 

 


Під час розроблення календарно-тематичного та системи поурочного планування вчитель має самостійно вибудовувати послідовність формування очікуваних результатів навчання, враховуючи послідовність розгортання змісту в навчальній програмі.

 

Учитель може упродовж навчального року вносити зміни у календарно-тематичне планування, відповідно до того, як учні засвоїли навчальний матеріал, визначати кількість годин на вивчення окремих тем і змістових модулів.

 

«Календарно-тематичне та поурочне планування здійснюється вчителем у довільній формі, у тому числі з використанням друкованих чи електронних джерел тощо. Формат, обсяг, структура, зміст та оформлення календарно-тематичних планів та поурочних планів-конспектів є індивідуальною справою вчителя», – повідомляють у Міністерстві освіти і науки.

 

Окрім того, зазначають у МОН, встановлення універсальних стандартів таких документів у межах закладу загальної середньої освіти міста, району чи області не передбачено законодавством.

 

Людмила Базилевська

за методичними рекомендаціями МОН, 18 вересня 2023 року




Цікаве про нові підручники з історії для учнів 10 класу



ІСТОРІЯ ВИЗНАЧАЄ НАШЕ СЬОГОДЕННЯ І МАЙБУТНЄ.

 

Усвідомлення цього викликає збільшення інтересу до історії з боку учнів, наприклад – пошук відповідей на питання:

- Як групі авантюристів-більшовиків вдалося захопити владу у величезній країні, і чи можливе повторення подібного?

- Чи виніс світ уроки з політики «умиротворення агресора» напередодні Другої світової, і які помилки повторюються по відношенню до нинішнього російського фюрера?

- Чому пам’ять про Другу світову війну перетворилася в росії на квазі-релігію «Велика Вітчизняна війна»?

- Приклади розвитку яких країн є особливо важливими для України?

- Як вдається «зомбувати» мільйони людей, і як не піддатись популістським гаслам та ворожій пропаганді?

 

На ці та багато інших питань важливо й цікаво шукати відповіді у новому підручнику: ІГОР ЩУПАК. ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ (РІВЕНЬ СТАНДАРТУ) : ПІДРУЧНИК ДЛЯ 10 КЛАСУ закладів загальної середньої освіти. – Київ : УОВЦ «Оріон», 2023. 

 

Зараз підручник принципово оновлений – бо «історія переписується» (чи це дійсно так – написано в самій книзі). У новому підручнику – особлива система подачі тестового матеріалу, яскраві ілюстрації та дотепні карикатури; інформативні таблиці й карти; відео ролики та фрагменти фільмів через QR-коди, та багато іншого.

 

Знайомство з підручником історії для учнів 10 класу до нового 2023-2024 навчального року можна здійснити тут: https://www.youtube.com/watch?v=08IRlObJcW4

 Людмила Базилевська,



Деякі поради щодо викладання змін у шкільних програмах з історії (2022-2023 н.р.)



Шановні колеги, вчителі історії!

 

У 202-2023 н.р. у навчальні програми предметів  «Історія України», «Всесвітня історія»  для 6 – 11 класів та інтегрованого курсу  «Історія: Україна і світ» (10 клас)  внесено зміни з урахуванням нових історіографічних напрацювань.

 

Перегляд та оновлення змісту навчальної програми загальної середньої освіти – це відповідь на виклики, які виникли у зв’язку з повномасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України.

 

Запропоновані доповнення мають на меті увиразнити наскрізні лінії з минулого, які дають змогу пояснити сучасні події. Усі ці зміни описані в методичних рекомендаціях МОН «Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році» (лист МОН № 1/9530-22 від 19.08.2022)

 

Пропоную переглянути деякі думки фахівців-істориків про зміни в шкільній програмі з історії ( https://localhistory.org.ua/texts/statti/shcho-ne-tak-z-urokami-istoriyi-u-shkoli-poiasniuiut-istoriki/ ) :

  • О.Сокирко, кандидат історичних наук, викладач КНУ ім. Т.Шевченка - про досвід усіх народів, які проживали на території, окресленій теперішніми державними кордонами та формування теперішньої цивілізаційної матриці;
  • В.Арістов, кандидат історичних наук, викладач Києво-Могилянської академії - про Русь-Україну (Київська державу) у ХІІ-ХІІІ ст.;
  • Н. Старченко, доктор історичних наук Інституту української археографії та джерелознавства НАНУ - про Річ Посполиту та Велике князівсмтво Литовське.

Про російсько-українську війну та інші проблемні питання історії України можна почитати на мультимедійній онлайн-платформі про минуле та сучасне України "Локальна історія" за  посиланням: https://localhistory.org.ua/search/?tag=rosiisko-ukrayinska-viina

 

Людмила Базилевська,

27 вересня 2022 року



Слова-мотиватори для учнів 5 класу НУШ під час вербального оцінювання роботи в класі



Вчителям нової української школи!

 

Фрази-мотиватори на щодень для ваших учнів можуть бути такими (дивіться нижче) і щоразу не повторюватись.

 

Людмила Базилевська, 

26 вересня 2022 року

за матеріалами "Освіторія" 

https://osvitoria.media/experience/60-fraz-motyvatoriv-zamist-molodets-yaki-vyruchat-kozhnogo-vchytelya/


  • Ви надихаєте мене бути кращим учителем, коли…
  • Ти зараз на правильному шляху!
  • Ти дуже старанно над цим попрацював.
  • Я пишаюся тим, як ви працювали сьогодні.
  • А зараз виходить значно краще!
  • Я знала, що ти зможеш.
  • Мої вітання, чудова робота!
  • Продовжуй працювати над цим, успіх зовсім скоро.
  • Діти, ваш мозок, певно, наполегливо працює — ви все швидко зрозуміли.
  • Зроби ще раз і отримаєш гарний результат.
  • Твоя ідея чудова!
  • Клас, яка гарна командна робота!
  • Я бачу, тебе не спинити на шляху до успіху.
  • Ваші ідеї такі креативні!
  • Давай разом подумаємо, як це зробити?
  • Сенсаційно! Ти, мабуть, багато тренувався (працював).
  • Як же гарно ти впоралась!
  • Мені до вподоби хід твоїх думок!
  • Ти дуже гарно висловилась.
  • О, ти зробив це блискуче!
  • Чудово висловлюєш свої почуття.
  • Я знаю, що це важко, але ти майже впоралась.
  • Фантастичне вирішення питання!
  • Я знаю, що тобі було важко, але ти залишався таким сконцентрованим.
  • Все вийшло швидше, тому що ви працювали разом.
  • Чудова спроба!
  • Ти справжній творчий мислитель.
  • Ти можеш. Крапка.



Про нові підходи до викладання історії, її змісту та вживання нових термінів



Шановні колеги!

 

Ми, вчителі всіх шкільних дисциплін, маємо терміново усвідомити, що із глибокими змінами у політичному та суспільному житті української держави відбувається переосмислення ходу і змісту історії та підходів до її вивчення.

 

Перемога Революції гідності, прийняття пакету Законів щодо декомунізації суспільного життя сформували умови для відновлення історичної правди про Другу світову війну, давню і новітню історію, надали можливість віддати шану усім борцям за свободу України.

 

Вважаю за необхідне кожному із нас знати про нові підходи до викладання історії, її сучасний зміст та викладати свої предмети у відповідності до цього, вживаючи нові терміни.

 

Людмила Базилевська,

14 червня 2015 р.


Сприятимуть виконанню рекомендацій  такі документи і матеріали:

  • Постанова Верховної Ради України від 12 травня 2015 року № 2394 "Про вшанування героїв АТО та вдосконалення національно-патріотичного виховання дітей та молоді";
  • "Методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах у 2014/2015 навчальному році" (лист МОН від 25.07.14  № 1/9-376);
  • "Методичні матеріали щодо вшанування 70-ї річниці вигнання нацистських окупантів з України", розроблені Українським інститутом національної пам’яті (лист МОН від 17.10.2014 № 1/9-543);
  • "Методичні матеріали до 81-х роковин Голодомору пам’яті тих, хто чинив спротив геноциду", розроблені Українським інститутом національної пам’яті (лист МОН від 14.11.2014 № 1/9-593);
  • "Методичні рекомендації з організації патріотичного виховання дітей та учнівської молоді у 2014/2015 навчальному році" (лист МОН від 27.11.2014 № 1/9-614).
  • Сайт Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді -www.ukrjuntur.org.ua.

Значну допомогу у вивченні проблемних питань нададуть методичні матеріали Українського інституту національної пам'яті (сайт -http://www.memory.gov.ua):

  • до відзначення дня Перемоги -  http://comin.kmu.gov.ua/control/uk/publish/printable_articleart_id=114390;
  • до Європейського Дня пам'яті жертв сталінізму і нацизму та 75-річчя пакту Гітлера-Сталіна - http://www.memory.gov.ua/news/23-serpnya-vidznachatimetsya-evropeiskii-den-pamyati-zhertv-stalinizmu-ta-natsizmu-ta-75-ta-ric;
  • до 75-ї річниці початку Другої світової війни (01 вересня) http://www.memory.gov.ua/news/1-veresnya-vidznachaetsya-75-ta-richnitsya-pochatku-drugoi-svitovoi-viini;
  • до відзначення 14 жовтня Дня захисника Вітчизни -http://www.memory.gov.ua/news/metodichni-materiali-ukrainskogo-institutu-natsionalnoi-pam-yati-shchodo-vidznachennya-14-zhovt;
  • до 70-ї річниці вигнання нацистських окупантів з України -http://www.memory.gov.ua/news/metodichni-materiali-ukrainskogo-institutu-natsionalnoi-pam-yati-do-70-i-richnitsi-vignannya-na;
  • "Про перегляд підходів з організації діяльності музеїв історичного профілю" http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/47045/ та інше.



Про навчально-методичні матеріали "Революція Гідності та агресія Росії проти України"



Шановні вчителі історії!

 

0З квітня у МОН відбулася презентація додаткового параграфу з історії України для учнів 11-х класів та методичного матеріалу для вчителів «Про Революцію Гідності та агресію Росії проти УКраїни".

 

Параграф для учнів, і методична брошура для вчителів є у вільному доступі на сайті Міністерства, і ці матеріали може завантажити та вивчати будь-хто зацікавлений 

(http://goo.gl/vYLaC7).

 

 Більш детально шукайте тут...

 

Людмила Базилевська,

07 квітня 2015 р.




Перелік пам'яток архітектури та образотворчого мистецтва, обов'язкових для розпізнавання учнями



Шановні вчителі!

 

 

У 2013 році Міністерством освіти і науки України уточнено перелік пам’яток архітектури та образотворчого мистецтва, обов’язкових для розпізнавання учнями на уроках історії України.

 

В цьому ж році було укладено перелік пам’яток, обов’язкових для розпізнавання учнями на уроках всесвітньої історії.

 

Обидва переліки є обов’язковою складовою навчальних програм з історії України і всесвітньої історії та їх використання на уроках і практичних роботах під час вивчення цих двох шкільних дисциплін.

 

Нижче на сторінці ви можете віднайти список з переліком пам'яток та посилання на інтернет-ресурси, де можна познайомитись із ними візуально.

 

Людмила Базилевська,

17 листопада 2013 р.


Download
ПЕРЕЛІК ПАМ’ЯТОК АРХІТЕКТУРИ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА, ОБОВ’ЯЗКОВИХ ДЛЯ РОЗПІЗНАВАННЯ УЧНЯМИ (додаток до навчальної програми з історії України для основної школи)
Перелік памяток з історії України 7-9 кл
Microsoft Word Document 40.5 KB
Download
ПЕРЕЛІК ПАМ’ЯТОК АРХІТЕКТУРИ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА, ОБОВ’ЯЗКОВИХ ДЛЯ РОЗПІЗНАВАННЯ УЧНЯМИ (додаток до навчальної програми із всесвітньої історії для основної школи)
Перелік памяток з всесвітньої історії 6-
Microsoft Word Document 36.5 KB

Перелік пам’яток архітектури та образотворчого мистецтва, обов’язкових для розпізнавання у основній школі.

http://dok.znaimo.com.ua/docs/index-31871.html

 

Портрети історичних персоналій, чиї імена містить програма з історії України (кін. XVIII – XXIст.)

http://www.lvtest.org.ua/index.php/id2/help/65-helphis

 

Портрети історичних персоналій, чиї імена містить програма з історії України (Х – XVIIIст.)

http://www.lvtest.org.ua/index.php/id2/help/65-helphis

 

 



Про державні символи та їх використання у середніх загальноосвітніх школах



Download
Нормативна основа про правильність та доцільність використання державних символів навчальними закладами
Наказ МОН України (2000 р.) про використання державної символіки у загальноосвітніх середніх закладах.
25 червня 2012 р.
Рекомендації МОН до використання державн
Microsoft Word Document 40.0 KB
Download
Деякі коментарі юриста щодо використання державних символів та відповідальність за наругу над ними.
Вчителям правознавства про порядок використання та захист державних символів
25 червня 2012 р.
Щодо використання державної символіки.do
Microsoft Word Document 35.5 KB
Download
Про правила використання державної символіки в школах. Частина І
Як правильно оформити куточок із державною символікою в школі? Як правильно розмістити державні символи?
Використання ДЕРЖАВНИХ символів (частина
Microsoft Word Document 6.3 MB
Download
Про правила використання державної символіки в школах. Частина ІІ
Як правильно оформити куточок із державною символікою в школі? Як правильно розмістити державні символи?
Використання ДЕРЖАВНИХ символів (частина
Microsoft Word Document 185.0 KB
Download
Про правила використання державної символіки в школах. Частина ІІІ
Як правильно оформити куточок із державною символікою в школі? Як правильно розмістити державні символи?
Використання ДЕРЖАВНИХ символів (частина
Microsoft Word Document 7.0 MB

ЮНЕСКО визнало український гімн найкращим у світі!

 

Центр світової спадщини ЮНЕСКО визнав гімн України найкращим в світі (Best National Anthem in the World).

 

До рейтингу увійшли національні гімни 193 країн. Гімн України здобув перше місце в загальному рейтингу. При цьому, до уваги бралось 4 показники, по двох з них українських гімн отримав найвищий бал – милозвучність, гармонійне поєднання музичної та текстуальної частин. Високий бал також був за оригінальність музичного рішення та цілісність твору.

 

Україна виявилась єдиною європейською країною в першій п’ятірці, а загалом до першої десятки найкращих національних гімнів світу увійшли гімни Нової Зеландії (2-ге місце), Південної Африки (3-тє), Австралії (4-те), Сполучених Штатів Америки (5-те), Канади (6-те), Сполученого Королівства Великої Британії та Ірландії (7-ме), Іспанії (8-ме), Франції (9-те) та Японії (10-те).

 

Людмила Базилевська,

за матеріалами сайту "Дивись інфо"



Note: Please fill out the fields marked with an asterisk.